Kiutazás időpontja: 2015.04.23.

Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium

Debrecen

2014 novemberében lelkesen vágtunk bele a Europe Direct által szervezett 4 for Europe verseny által jelentett kihívásokba. Az első, internetes fordulót gond nélkül teljesítette csapatunk 4 tagja (Szöllősi Nikolett, Dienes Sára, Nemes Kristóf és Kovács Ákos) felkészítő tanárunk, Sepely Orsolya segítségével. A következő fordulóban nehézségekbe ütköztünk, hiszen Kristófnak a regionális döntő ideje alatt más elfoglaltságai akadtak. Azonban a csapat egy jó barátja (Hegyesi Zsolt) örömmel helyettesítette őt. Miután sikerült bejutnunk a döntőbe, ott már az eredeti csapattal tudtuk folytatni a versenyt. A rengeteg felkészülés, sok tanulás és szervezés végül meghozta a gyümölcsét: a több száz csapat közül mi kerültünk ki győztesként, így 20 barátunkkal együtt részt vehettünk az Euroscola programján, az Európai Parlamentben, egy tanulmányi út keretein belül.

debrecen-fazekas-2015-1

Kalandunk 2015.04.21-én indult Debrecenből egy egészen kellemesnek mondható éjszakai buszúttal, mely során jókedvünk a remek társaság miatt garantált volt. Csaknem fél napi utazás után, örömmel pillantottuk meg úti célunkat, Strasbourg városát. A hely egyik legnagyobb nevezetessége a Katedrális – amely gótikus stílusával méltón kapta a strasbourgi Notre-Dame elnevezést – rögtön lenyűgözte kis csapatunkat. Nemcsak a belső részeket nézhettük meg, de a toronyba is lehetőségünk volt felmenni, ahol varázslatos kilátás tárult elénk. A szabadidőnkben való bóklászás után pedig egy hajókázáson vettünk részt, ami új szemszögből tárta elénk a város nevezetességeit és érdekességeit. Itt pillanthattuk meg először a Parlament épületét is. Ezután a középkori városrészbe vezetett utunk, ahol az Elzászra jellemző épületek vettek körül minket. Volt alkalmunk a városban sétálgatni, beülni egy hangulatos kávézóba, vagy akár pihenni az Ill folyó partján.

Az utazástól fáradtan érkeztünk meg szálláshelyünkre, Kehl kisvárosába, a Rajna német partjára. Az ifjúsági szállónkban a németekre jellemző katonás rend várt minket. Az épület a folyóhoz közel helyezkedett el, és mi nagy örömmel fogadtuk, hogy egy meseszép környezetben tölthetjük el az elkövetkezendő néhány esténket.

2015.04.23-án került megrendezésre az a rendezvény, amely köré az egész utazásunkat szerveztük, nevezetesen az Európai Parlament középiskolásnak célzott programja, az Euroscola. Ennek keretei között több mint 20 EU-tagállamból körülbelül 500 tanuló kapja meg rendszeresen a lehetőséget, hogy betekintést nyerjen az Európai Unió, illetve az Európai Parlament működésébe, valamint a képviselők munkájába.

Mi is mindannyian izgatottan vártuk a programot, amely reggel a Parlament épületében a beléptetés és eligazítás után egy közös reggelivel kezdődött. Már ennek során megismerkedhettünk és szóba elegyedhettünk más nemzetek képviselőivel. A reggeli után a parlamenti patkóba vonultunk, hogy a képviselők helyein hallgassuk meg a különböző országokból érkezett csoportok bemutatkozását. Ennek során a szóvivők röviden meséltek iskolájukról, városukról, országukról. Mi, magyarok emellett az Elindultam szép hazámból  kezdetű népdallal kedveskedtünk az egybegyűlteknek, mely nagy sikert aratott. A bemutatkozásokat követően az Európai Parlament három tisztségviselőjét kérdezhettük egy órában az Uniót érintő kérdésekről. Az izgalmas párbeszédnek a mi delegációnk két tagja is részese lehetett.

A következő programpont az ebéd volt, mely alatt újból lehetőségünk nyílt a korunkbeli európai fiatalokkal társalogni. Ebéd után pedig egy kvízjátékban vehettünk részt, amely az Unió 24 hivatalos nyelvén volt megfogalmazva, így a különböző országok diákjaiból alkalmilag összeállt négyfős csapatok rá voltak szorulva, hogy más anyanyelvű fiatalokkal is érintkezzenek. A játékot a különböző tematikájú munkacsoportok megbeszélései követték, ahová minden ország 4-4 tagot delegált. A munkacsoportok, más szóval bizottságok tagjai először egy levezető elnököt és egy szóvivőt választottak maguknak, majd néhány fős kiscsoportokban megvitatták az adott témát, végül általános vitára került sor. A bizottságok olyan, az Unióban komoly fontossággal bíró ügyek köré csoportosultak, mint például a bevándorlás és integráció, a környezetvédelem, az információ szabadsága, Európa jövője vagy éppen a fiatalok foglalkoztatása. Mivel e kérdések mindegyike uniós polgárként és fiatalként is érint bennünket, nagyon érdekes és eredményes volt a nemzetközi eszmecsere.

Mindezek után újra a parlamenti patkóban foglaltunk helyet, ahol a munkacsoportok szóvivői jelentésben számoltak be a bizottságukban lezajlott munkáról és diskurzusról, majd néhány, a szóvivőknek feltett kérdés után minden bizottsági jelentés szavazásra került. Külön érdekesség, hogy két bizottságnak is mi adtunk szóvivőt, akiknek a jelenéseit meggyőző többséggel fogadta el a Parlament – azaz a többi részt vevő diák. A nap utolsó részében az ebéd utáni kvízjáték fináléjára került sor, mely során a döntős csapatoknak műveltségi, illetve zenei kérdésekre kellett választ adniuk. A döntőben második helyezést szerzett csapatnak szintén volt magyar tagja.

A napot az uniós tagállamok zászlóinak felvonultatása és az Európai Unió himnusza zárta. A programok befejeztével mindenki igyekezett megragadni az alkalmat, hogy néhány fényképet készítsen magáról ezen a nem mindennapi helyszínen.  A kissé fárasztó, de roppant izgalmas és érdekes nap után végül mindannyian felejthetetlen élményekkel gazdagodva távoztunk a Parlamentből.

A csütörtöki Euroscola-nap után már szabadon válogathattunk a vidék különböző látványosságai között, pénteken pedig egy német és egy francia városba látogattunk el. A reggeli buszozás Freiburgba vezetett el minket, Németország legdélebbi nagyvárosába. Közös sétánk során megtekintettük a belvárost és ezen belül a hatalmas, gyönyörű katedrálist. Ezután a szabad programot mindenki kedve szerint tölthette el. Lehetőség nyílt belepillantani a nyüzsgő életbe a piacon, ahol rengeteg helyi specialitást és sajátosságot kínáltak az árusok.  Ezentúl a város további felfedezésére is lehetőségünk nyílt, egy kicsit közelebb kerülhettünk a helyi kultúrához és hagyományokhoz. Freiburg egy igazi nyüzsgő, német város, igencsak sajátságos és élvezetes hangulattal.

Az ott eltöltött kellemes idő után Franciaország, Elzász vidéke felé vettük az irányt, egész pontosan Colmar városába érkeztünk meg kis idő múlva. A településnek jelentős történelmi múltja van, sokan a „legelzászibb” településnek tartják. Itt is az óvárost tekintettük meg először, sétánk során rengeteg gyönyörű épületet vehettünk szemügyre. A szabad program során itt is remek tapasztalattal gazdagodtunk. Leginkább a Petite France nevű területen töltöttük az időt, a tipikus házak és a rengeteg folyó és híd megmásíthatatlan hangulata jelentős élményt nyújtott mindannyiunk számára. Ebédünk is egy helyi étteremben volt, több helyi különlegességet volt alkalmunk kipróbálni, néhányan még csigából is falatoztak. Összességében a város abszolút felér a Kis Velence becenévhez. Azt hiszem, mindannyian elmondhatjuk, hogy remekül éreztük magunkat Colmarban is.

debrecen-fazekas-2015-3

A szombati nap a kirándulásunk végét, és hazaindulásunk kezdetét jelentette, azonban előtte még tettünk egy kis kitérőt Németországon belül. Kora délután érkeztünk meg a hegyekkel körülölelt neuschwansteini kastélyhoz, mely egészen az ország déli részén fekszik. Itt lehetőségünk volt felfedezni a mesebeli környéket, sétálni a hegyek lábánál elterülő tó partján, megkóstolni a helyi specialitásokat. Nagy meglepetésünkre már a szabad programunk elején belebotlottunk egy magyar turistacsoportba, majd az egyik étterem egy pincéréről derült ki, hogy közös anyanyelvet beszélünk. Később, egy pár perces séta után részt vettünk a Disneynek is ihletet adó kastély tárlatvezetésén. Mindenkit lenyűgözött mind az épület, mind a látvány, amely az erkélyre kilépve a szemünk elé tárult.

Az este folyamán, folytatva utunkat hazafelé, még egy utolsó megálló várt ránk. Münchenbe megérkezve rögtön belevetettük magunkat a város forgatagába, ahol a késői órák ellenére sem állt meg az élet. Mint azt a helyiektől megtudtuk, éppen akkor került megrendezésre egy kis Oktoberfesthez hasonló ünnepség, amely miatt lépten-nyomon népviseletbe öltözött fiatalokkal találkoztunk az utcán, de számos, az esti focimeccsre igyekvő szurkolót is lehetett látni.  Bár nem sok időt tudtunk tölteni a városban, München központját mégis sikerült megismernünk. Az utcazenészek által előidézett hangulatot még a szemerkélő eső sem tudta elrontani, és mindannyian nagyszerű élményekkel gazdagodva szállhattunk fel újra a hazafelé tartó buszra.