Az Avasi Gimnázium 12 diákja és 2 tanára 2016. március 17-én vett részt az Európai Parlament Euroscola-programján, ahol megismerkedtek a parlament működésével, véleményt cserélhettek uniós diáktársaikkal előre megadott témákról (fenntartható fejlődés, emberi jogok, európai fejlesztéspolitika, Európa jövője, migráció, a fiatalok foglalkoztatása). A nap végén szavazhattak is a csoportmunka során előkészített javaslatokról. A következő sorok a diákok véleményét mutatják: „Egység a sokféleségben. Egy egység, sok egyéniség. 28 ország 751 képviselője helyett mi, Európa fiataljai kaptunk lehetőséget arra, hogy képviselőink helyére ülve elmondjuk véleményünket, és megvitassuk azt. Megannyi nemzet, megannyi különbség, egy közös cél. Nem volt egyszerű. Igazi egyéniségek hallatták hangjukat. Ötleteltünk, összeírtuk, megszavaztuk vagy leszavaztuk. Nehéz kérdésekbe ütköztünk, és beláttuk, hogy döntést hozni és azt felvállalni nem is olyan egyszerű, mint hittük. Lehetőséget kaptunk, amit nagyon köszönünk. Cserébe elmondhatjuk, hogy felelősségteljesen álltunk fel és mondtuk: Hi, I am from HUNGARY.” (Szalóczy Kamilla 11/2)
„Az Euroscola – nap nagyon tetszett, mert megismerhettük, hogy milyenek a más országokból érkező fiatalok. Lehetőségünk volt a nyelvet gyakorolni, és más országok diákjaival megértetni magunkat. Mind szervezésben, mind tartalomban megfelelő volt, a tagállamok tanulói kellőképpen felkészültek a témákból. Rájöttem, hogy vannak olyan fiatalok, akiket érdekel a hazájuk sorsa az EU-ban.
De a legjobban a szavazást élveztem: jó volt érezni, hogy kíváncsiak a véleményemre, még ha csak egy voksolás erejéig is.” (Kovács Eszter 10/2)
„Hosszas készületek után mindannyian vártuk már, hogy megtapasztalhassuk, milyen is az Európai Parlament belülről. Ez a program, amely Európa egyik legjelentősebb épületében zajlott, meglehetősen nagy hatással lett kommunikációs és nem nyelvi képességekre egyaránt, viszont főleg a már meglévő nyelvi tudásunkra. Az egymás után következő feladatok lebonyolítása zökkenőmentes volt, úgy gondolom, kiegyensúlyozottan lehetett koncentrálni saját témáinkra, amelyekről eszmét cseréltünk a csoportos megbeszélések során, mielőtt a plenáris ülés napirendi pontjává váltak volna. A többi nemzet küldötteiről csakis pozitív emlékek jutnak eszembe. Az Eurogame – feladattal foglalkozás alatt tapasztalataim szerint mindenki nyitott volt, szinte alig maradt szótlan tinédzser a teremben. Függetlenül attól, ha valaki nem volt biztos idegen nyelvi tudásában, egytől egyig mindenki próbálkozott tudását közvetíteni a teremben. Úgy gondolom, hogy fontos az efféle programok folytatása, vagy akár fejlesztése, hisz interaktívabban szerezhető információ és vélemény egy manapság vitatott témából, így más kultúrák eszmefuttatásit is megismerve. Személy szerint elmondhatatlanul jól éreztem magam a parlamentben, és remélem, hogy esetleg az életben még lesz hasonló lehetőségem, hogy még több tapasztalatot gyűjtsek, miközben nem az anyanyelvemen beszélek.” (Géczi Emese 11/1)
„Leginkább az tetszett a program során, hogy megismerhettem a többi európai diákot, nézeteiket és gondolataikat. Betekintést nyertünk egymás életébe, problémáiba, meghallgattuk egymás személyes véleményét, amely szemtől szemben sokkal hitelesebb, mint képernyőkön, újságokon keresztül. S természetesen barátokra is lelhettünk, nem csak nemzetközileg, hanem egymás között is / saját csapatunkon /delegációnkon belül is, hiszen a készülés a hazai és külföldi diákokat is összehozta. A nap folyamán egyfolytában nyelvtudásunkra kellett támaszkodnunk, ami nagyszerű lehetőséget biztosított a gyakorlásra. A kíváncsi és vidám pillanatok mellett az eltérő nézetek ütközéséből sem volt hiány, a migrációval foglalkozó kistermi ülésnél kiváltképp – ám természetesen ez volt az esemény motorja. Az elgondolkodtató kérdések mellett sok humoros pillanatban, vicces történetben és finom kávéban volt részünk.” (Molnár Gyöngyi 10/2)
„Számomra az Euroscola-nap legmeghatározóbb élménye az volt, hogy bepillantást nyerhettem abba, hogyan is zajlik egy ülés a parlamentben, és mennyire különbözik a résztvevők véleménye a felvetett problémákkal kapcsolatban. Számítottam rá, hogy eltérő véleményekkel fogok szembesülni, azonban mégis meglepődtem, mikor a számomra egyértelmű problémákat teljesen más oldalról közelítették meg. Az egész nap egy remek emlékezető volt, hogy maradjak nyitott minden témával kapcsoltban.” (Bokros Mátyás 12/5)
Nagyon köszönjük a részvételi lehetőséget ebben a remek programban! Az Avasi Gimnázium
diákjai: Farkas Fanni, Szalóczy Kamilla, Géczi Emese, Varga Luca, Virág Bora, Molnár Gyöngyi, Kovács Emese, Árvai Márk, Bokros Mátyás, Kovács Dániel, Szőke Gábor, Tavaszi Bence és tanárai: Figeczkiné Szabó Mónika és Schramkó Ágnes