2016. március 17-én reggel megérkeztünk az Európai Parlamenthez. Már az épület előtt az átvizsgálásra való várakozás során is nagy volt a nyüzsgés, izgatottan vártuk, hogy beléphessünk a Parlamentbe.
Mikor már az épület falain belül voltunk, kíváncsi tekintetekkel mértük végig a barátságos, fénnyel árasztott folyosókat. A különböző országok tagjait más-más helyekre vezették. A mi csoportunkat leültették kis asztalokhoz és elmondták, hogy hogyan fognak történni a megbeszélések az előre kitűzött témákról (fenntartható fejlődés, emberi jogok, európai fejlesztéspolitika, Európa jövője, migráció, a fiatalok foglalkoztatása). Ez alapján kaptunk névjegyeket, amire a témánk jelét is felírtuk, majd átmentünk az ebédlőbe, ahol megreggeliztünk. Már itt is kapcsolatba léphettünk külföldi diákokkal, de ekkor még mindenki félénk volt.
Ezután bevonultunk az ülésterembe és elfoglaltuk az európai képviselők helyeit. Különleges érzés volt azokban a székekben ülni, ahol országaink képviselői szoktak tanácskozni és ülésezni mindannyiunkat érintő, fontos témákról. Miután meghallgattuk az üdvözlő beszédet és bemutatták a parlamentet és az Európai Uniót, minden résztvevő iskola bemutatkozott egy percben. Ezek után kivonultunk a teremből és ebéd után olyan csapatokat alakítottunk, melyek minden tagja különböző országból jött. Ez lehetőséget nyújtott az ismerkedésre, miközben a “Eurogame” nevű játék különböző országokról szóló kérdéseire válaszoltunk. Ez igazán hasznosnak bizonyult, mivel nemcsak hogy többet tudhattunk meg az uniós tagállamokról, de még barátságok is kötődtek különböző nemzetiségű diákok között. És igazán jó hangulatban telt el a kérdések kitöltésére szolgáló idő.
Miután válaszainkat leadtuk, mindenki elment azzal a csoporttal, amelyik az ő témájáról szólt. A csapatok különböző kisebb bizottsági termekbe vonultak, hogy megvitassák az általuk fontosnak tartott problémákat a témájukról. Mindenek előtt azonban jegyzőt és szóvivőt választottunk magunk közül, ami egy igen nagy bátorságot igénylő feladat volt azok részéről, akik jelentkeztek a feladatkörök betöltésére, hiszen nekik kellett képviselniük a témát és válaszolniuk a felmerülő kérdésekre majd a nagyteremben.
A sok magabiztos jelentkező mindegyike mondott magáról néhány mondatot, és azt is elmondta, hogy miért lenne alkalmas a feladatra. Ezután szavaztunk. Az így kikerülő jegyző és szóvivő vezetésével megvitattuk a saját témánkat. Itt már mindannyiunkon úrrá lett a felelősség érzése, és tudatosult bennünk, hogy hol is vagyunk és mit is csinálunk. Politikusok módjára hoztuk az érveket, és fontoltuk meg jelentőségüket. Megbeszéltük a felmerülő problémákat. Igazán tanulságos volt hallani más nemzetiségű fiatalok látószögét, ami olykor teljesen új megvilágításba helyezte akár a saját kialakított véleményünket is.
Mindeközben feljegyeztük a legfontosabb pontokat, hogy ezek alapján tudja a szóvivő közvetíteni, hogy mire jutottunk.
Ezután visszamentünk az ülésterembe, ahol nyílt ülést tartottunk. Mind a hat munkacsoport szóvivője egyenként ismertette a javaslatokat, amik után kérdéseket tehettünk fel, hogy rávilágítsunk egyéb lehetőségekre. Az így felmerülő kérdésekre a szóvivők válaszoltak.
Nagyon komoly ülést tartottunk, és minden egyes munkacsoport javaslatainak megvitatása után megszavaztuk, vagy elutasítottuk azokat. Mindannyian éreztük, hogy milyen komoly is mindaz, amikről beszéltünk és szavaztunk. Igazi politikusokká válhattunk az ülés alatt.
Miután végigmentünk a beszámolókon, kihirdették a Eurogame nyerteseit. Ezenfelül minden egyes résztvevő diák kapott egy Martin Schulz által aláírt Euroscola bizonyítványt. Végül zárásként elénekeltük közösen az Örömódát.
Az Európai Himnusz után kivonultunk a teremből.
Azt hiszem minden egyes résztvevő számára nagyon tanulságos és emlékezetes marad ez a nap. Nagyon köszönjük ezt a lehetőséget!